Fall in Lowe Academy na Škole dizajnu Posted on

Fall in Lowe Academy
V reklamnej brandži sa už istú dobu rieši personálna kríza – chýbajú noví ľudia, mladí nadšenci reklamy, talenty, z ktorých časom vyrastú schopní kreatívci. A je skvelé, že sa tento problém rieši aj prakticky, k čomu naša agentúra MullenLowe GGK chce takisto prispieť.
Preto sme pred časom u nás v agentúre založili Fall in Lowe Academy – platformu, ktorej ambíciou je všetkých nadšencov naučiť, ako to v reklame funguje, odovzdať cenné skúsenosti, zorganizovať nejaký ten workshop či nadviazať spolupráce s rôznymi školami, skrátka objaviť ľudí, ktorí sa zamilujú do reklamy.

Fall in Lowe Academy na Škole dizajnu
Som rád, že sa môžem pochváliť prvou veľkou aktivitou Fall in Lowe Academy, ktorá prebehla na Súkromnej škole umeleckého priemyslu Bohumila Baču, známej ako Škola dizajnu. Pre školu je dôležité pripraviť žiakov čo najlepšie na realitu, preto v rámci tzv. povinnej praxe nadväzuje rôzne spolupráce. Jednou z nich je aj dlhoročná spolupráca s mojou maličkosťou, je preto prirodzené, že tohtoročná povinná prax bola zastrešená práve našou Fall in Lowe Academy.

120 prác!
Ak hovorím o veľkej aktivite, tak nepreháňam, pretože sme to poňali naozaj veľkolepo. Fall in Lowe Academy sme na Škole dizajnu spustili na sklonku roka, preto sme sa rozhodli, že zadaním bude PFka. Ale decká to mali urobiť inak.
Zadanie znelo: Zamyslite sa nad témou udržateľnosti a vytvorte odkaz pre budúcnosť. Čo by ste želali svojim blízkym, alebo sebe samému/samej do roku 2024? Alebo kľudne aj do roku 2030? Nebojte sa byť osobní, odvážni a emotívni.
    

A keďže išlo o povinnú prax pre študentov 3. ročníka, zadanie dostal každý jeden študent!
Treba podotknúť, že sa bavíme o viacerých odboroch, teda nielen grafický, priestorový, priemyselný alebo interiérový dizajn, ale aj o fotografii, virtuálnej grafike, animovanej tvorbe či dokonca o odevnom dizajne! Suma sumárum: takmer 120 prác a každá úplne iná a originálna! Nikdy nezabudnem na tzv. kontrolný deň, v našej reči review, kedy som chodil od žiaka ku žiakovi, poctivo som si vypočul nápad a dal feedback. Nebudem tajiť, že to bolo náročné.
   

Vojna, fast fashion či klimatická kríza
Decká sa venovali rôznym témam. Od celospoločenských, ako sú vojna na Ukrajine či ekológia, až po veľmi osobné, napríklad duševné zdravie, láska, šťastie… Povinná prax sa tak stala akousi sondou do duše stredoškoláka, čo bolo mimoriadne zaujímavé. A prirodzene o to náročnejšie bolo hodnotenie. Skúste dať feedback žiakovi, ktorý si vo svojej práci otvorí srdce a úprimne povie, čo ho trápi a čím žije… Ale keďže súčasťou povinnej praxe je aj vyhodnotenie, museli sme k tomu nejako pristúpiť.

Vyhodnotenie
Budem trocha patetický. Víťazom je pre mňa každý študent, ktorý sa zapojil. Prečítajte si brief vyššie; nie je to nič jednoduché a som presvedčený, že by s ním mal problém nejeden kreatívec v reklamke. Nehovoriac o krátkom čase (týždeň!), ktorý žiaci na vypracovanie mali. Pri hodnotení som sa zameral najmä na čistotu a zrozumiteľnosť. Hľadal som nápad, ideu, spôsob, akým je téma komunikovaná s ohľadom na diváka alebo prijímateľa správy. Skrátka to, čo by malo fungovať v každej dobrej reklame. Menej som prihliadal na niečo, čomu hovoríme exekúcia – niektoré decká si zvolili príliš náročný nápad vzhľadom na čas, ktorý na to mali. Aj toto zistenie môže byť pre nich dobrou školou. Hoci musím povedať, že niektoré výstupy boli po formálnej stránke naozaj skvelé.

Ale poďme to zhrnúť: zo 120 prác som na shortlist vybral 13, ktoré si študenti sami odprezentovali a následne som vyhodnotil 3 najlepšie.


3. miesto: Pavol Tančibok, Sneh
Klimatická kríza je celosvetová téma a mladej generácie sa dotýka asi najviac. Aj v tejto praxi bola veľmi často prítomná. Pavol sa rozhodol vyjadriť sa k tejto téme filmom, čo je dosť veľká výzva. Ale poradil si dobre. Rozhodol sa využiť absurditu, aby poukázal, aké smutné môžu byť následky tejto krízy. Pavol si s tým dal naozaj prácu, oceňujem dramaturgiu filmu, najmä prácu s titulkami.

x


2. miesto: Tibor Liam Mašek, No more fashion victims
Téma Fast fashion medzi mladými ľuďmi rezonuje. Tibor si zvolil veľmi náročnú tému a rovnako aj náročný spôsob, rozpovedať nie jednoduchý príbeh o nútenej práci prostredníctvom videa. Vzhľadom na obmedzené možnosti a krátky čas, ktorý študenti mali, si Tibor poradil veľmi dobre a výsledok je pochopiteľný, pozerateľný a viac ako chválitebný!

x


1. miesto: Veronika Serhiichuk, Vojna
Vojna na Ukrajine žiaľ stále trvá. Akoby sme si už na ňu zvykli a možno prestávame byť citliví. Hrubý bezočivý cynizmus a relativizovanie sa ozýva dokonca aj z miest, odkiaľ to v slušnej spoločnosti nikto nečaká. Ale to, že vojna je a že je blízko, je krutý a smutný fakt, na ktorý sa rozhodla upozorniť ukrajinská študentka. Veronika využila jednoduchý princíp porovnania, ktorý funguje výborne. Je až mrazivo presný a otvára divákovi oči. Viem si predstaviť pridať nejaký slogan a pár vecí zjednodušiť, napriek tomu ma práca oslovila vďaka svojej silnej výpovedi a jednoduchosti.

(klikni pre zväčšenie)

x

Stay Tuned
Na našich sociálnych sieťach vám predstavíme nielen víťazné práce, ale vyberieme aj niečo zo shortlistu, tie práce aj študenti si to rozhodne zaslúžia. A nechcem predbiehať a sľubovať, no po debate s vedením Školy dizajnu sme sa rozhodli, že sa pokúsime dať víťaznému nápadu viac priestoru. Držte palce a stay tuned!

Peter Ižo

autorka fotografií: Zoja Hummelová